ياميش رمضان السبب .. قصة مقتل ممرضة أكتوبر على يد زوجها
عاقبت محكمة جنايات الجيزة، اليوم الاثنين، المتهم بقتل زوجته فاطمة ممرضة أكتوبر بالسجن المشدد 7 سنوات، في الواقعة المعروفة إعلاميًا بـ “ممرضة أكتوبر”، والتي قتلت على يد زوجها في نهار رمضان من العام الماضي بسبب ياميش رمضان.
وكشفت التحقيقات، عن تفاصيل مثيرة في واقعة مقتل فتاة تدعى فاطمة. س 19 سنة، ممرضة أكتوبر، على يد زوجها، في القضية التي تحمل رقم 890 جنح 2023؛ بسبب عدم شراء أسرتها ياميش رمضان لهما.
وتضمنت أقوال المتهم: اللي حصل إن يوم 2023/4/6 بعد ما فطرت وديت مراتي المستشفى عشان هي كانت متعورة قدامي وبتجيب دم عشان السكينة اللي مسكاها في إيدها دخلت تحت صدرها عشان أنا كنت بشد منها السكينة، عشان ما تأذيش نفسها عشان هي كانت قايلالي أنا هموت نفسي عشان أخلص منك.
وأوضح المتهم: هي كانت في المطبخ وأنا روحت لها المطبخ عشان أشوف فيه إيه، ولما دخلت عليها المطبخ مسكتها من وشها وقولتلها ما تموتي نفسك، فقالتي أنا ما بهزرش وساعتها هي مسكت السكينة رحت حطيت إيدي اليمين على رقبتها عشان أعرف أخذ منها السكينة.
وتضمن أمر إحالة المتهم بالتسبب في وفاة زوجته ممرضة أكتوبر، اتهام النيابة العامة للمتهم لأنه بدائرة قسم حدائق أكتوبر في الجيزة، ضرب عمدا المجني عليها فاطمة سعيد - ممرضة أكتوبر - دون قصد القتل ولكنه ضرب أفضى إلى الموت.
وقال أمر إحالة المتهم بالتسبب في وفاة زوجته "ممرضة أكتوبر" إن المتهم ضاق ذراعا من المجني عليها لعدم انصياعها لأوامره فنشبت بينهما مشادة كلامية تطورت للاشتباك بالأيدي، واستلت المجني عليها آلة حادة وهددته بها بطعن نفسها إن لم يكف عن الأذى واستشاط غضبا منها ورشف من نزعات الشيطان ما أسكر غريزته حتى قاده لعصر حلق المجني عليها محاولا إفلات ما تحرزه من آلة حادة فتسبب في طعنها بواسطة الآلة الحادة في منطقة الصدر وسقطت أرضا على رأسها.
واستكمل أمر إحالة المتهم بالتسبب في وفاة زوجته " ممرضة أكتوبر" أن المتهم أحرز آلة حادة مما تستخدم في الاعتداء على الأشخاص بدون مسوغ قانوني أو مبرر من الضرورة الحرفية أو المنية، وبذلك يكون المتهم قد ارتكب الجناية والجنحة الواردة بنص قانون العقوبات والمواد الخاصة بالقانون، وأمرت النيابة العامة بإحالته لمحكمة الجنايات المختصة.
وقال المتهم بقتل زوجته الممرضة بأكتوبر "ضحية ياميش رمضان"، في التحقيقات تفاصيل مثيرة بشأن واقعة مقتل فتاة تدعى فاطمة. س 19 سنة، في القضية التي تحمل رقم 890 جنح 2023 بسبب عدم شراء أسرتها "ياميش رمضان" لهما.
وجاءت أقوال المتهم كالتالي: "اللي حصل أن امبارح 2023/4/6 بعد ما فطرت وديت مراتي المستشفى علشان هي كانت متعورة قدامي وبتجيب دم علشان السكينة اللي مسكاها في أيدها دخلت تحت صدرها علشان أنا كنت بشد منها السكينة، عشان ما تأذيش نفسها علشان هي كانت قايلالي أنا هموت نفسي عشان أخلص منك".
وأضاف المتهم في التحقيقات: "هي كانت في المطبخ وأنا روحت لها المطبخ علشان أشوف في إيه، ولما دخلت عليها المطبخ رحت أنا ماسكها من وشها وقولتلها ما تموتي نفسك، فقالتي أنا ما بهزرش وساعتها هي مسكت السكينة رحت حطيت أيدي اليمين على رقبتها علشان أعرف أخذ منها السكينة".
س: ما علاقتك بالسلاح الأبيض والمناديل السابق عرضهما عليك؟
ج: المناديل أنا كنت بحاول أنشف الدم اللي على مراتي والسكينة دي هي اللي عورت مراتي
س: ما علاقتك بالمتوفي إلى رحمة مولاها فاطمة سعيد؟
ج: هي زوجتي
س: منذ متى وانتما زوجان ؟
ج: منذ أربع شهور
س: وكيف تم ذلك الزواج؟
ج: احنا عرفنا بعض في مستشفى الدمرداش، كنا شغالين فيها في التمريض
س: هل العلاقة بينكما مستقرة في الحياة الزوجية؟
ج: لا كنت بتخانق كتير ونتصالح بعدها على طول وانا بحبها
س: وهل زوجتك المتوفية تقوم بأداء كافة واجبتها الزوجية؟
ج: أيوه بس هي ما كنتش بتسمع الكلام وعنيدة بس كانت بتعملي الأكل والحياة كانت كويسة في الفراش.


















